tirsdag 15. november 2011

Mar Y Viento's Waiting For You

Hmm,dette innlegget blir kanskje for de ''spesielt'' interesserte(sånn som meg,hehe). Men jaja,let it go. Fikk jo stamtavla til lillefrøkna mi hær om dagen, og måtte jo google både besteforeldre og oldeforeldre. Det er ganske spennende å se linjene bakover!
Siden man kan si at det finnes ''to'' linjer av Collie. Vi har den amerikanske collien og den europeiske collien. I Norge og de fleste land,finner man den europeiske collien. Dog,det finnes en del oppdrettere som henter og avler på de amerikanske. Forskjellen mellom den europeiske og den amerikanske er i grove trekk; amerikanske er høyere og lengre,gjelder både tisper og hanner,de har en annerledes kipp(ørene) og mange av de har mindre pels.

Fra Amerikanske linjer

Fra europeiske linjer(denne er bestefaren til mi frøken)


Nå vet jeg ikke om dere ser så stor forskjell på disse, men det er en del som skiller de. Jeg vet at der har vært heftig diskusjon mellom collieoppdrettere, om hvilke linjer som er ''best''. Mange mener at collien er avlet i hjel, pga pelslengen,mentalitet,lengden,snuten and the list goes on and on. Det er ikke til å legge under en stol at collien ble avlet i hjel når tv serien Lassie ble populær.

Lassie! Ikke heeeelt lik dagens collie,eller hva?


 ALLE ville ha en. Men de siste årene har det forandret seg, og de fleste avler collie som er riktig skrudd sammen. Collien ER en myk rase,og du trenger virkelig ikke å bruke sintestemmen ofte. Siden de var avlet som gjeterhunder, er collien veldig førerorientert og vil sjelden gå i fra deg.


Modest Madonna's Spring Saint(Noah). Dette er faren til mi frøken. Det er vel kanskje ikke å se hvordan linjer han har? Jeg synes han er flott, lang og høy,fin mentalitet, men litt for mye pels for MIN smak.

Dette er mora, Mcbeal's Forever And Ever(Emma). Som dere ser har ho litt mindre pels, men likevel mest europeiske(engelske) linjer. Ho har også et flott gemytt, og samtidig ser ho ut som en collie.


Bakover i slekta til Aquila finner du både collie fra Ungaren,Sverige og for det meste England. De fleste som har startet oppdrett,har hentet hunder fra England. Og mange som driver oppdrett,drar over havet for å få nytt blod, slik at innavlesprosenten ikke blir for høy.

Jeg personlig,er ikke så innmari glad i overpelsa collier. Jeg liker at pelsen skal være funksjonell,samtidig som den skal være vakker. Jeg er opptatt av et collie skal brukes til noe; agility,lydighet,gjeting osv. De vil nok trives som en vanlig familiehund, men den trenger både mosjon og få brukt hodet sitt. Mange ser på en collie som en utstillingshund, noe som jeg synes er bullshit! Det er bare eiern som setter grenser hva en collie kan.


Så,gratulerer til deg hvis du orket å lese dette. Jeg synes jo dette er gøy,fordi Collien ligger mitt hjerte nært. Og ja, jeg har jo den mest fantastiske Collien, heeeeelt subjektivt såklart! Ho er både vakker og smart. Jeg tror,og håper at ho får en mellomting mellom pelsen til faren og moren, da blir jeg glaaaad!
Nedenfor finner du stamtavle, og der står det kanskje noe som er gresk?

N uch = Norsk utstillings Champion
Int Nuch = Internasjonal utstillings Champion
NV= Norsk vinner det året
GB CH = Great Britain Chanpion!








Foreldre                                          Besteforeldre                                 Oldeforeldre
Far
Modest Madonna’s
Spring saint
Langhåret, HD - A
Old Golden Gates Like
A Rainbow
Old Golden Gates  Roxette
Old Golden Gates Taintless  Love
Modest Madonna’s Glory’
Of Spring
INT UCH
Samahaven Addicted To Love
Riding’s Bristol Cream

Mor
Mcbeal’s Forever And
Ever
Langhåret, HD-A
INT N UCH NORDV-02 NV-04
Amalie Justin Time
GB CH
Lynmead Lust In The Dust
GB CH
Amalie Day Dreams
Mcbeal’s Carisma
N UCH
Crubow’s Quick Bailey
Ally Mcbeal

3 kommentarer:

  1. Faktiskt ganske interresangt å lese! ^^, og æ har ganske null interresse for sånt. :P Du kan virkelig detta, kjempe gøy å lese, nu har æ jo lært masse. Miss you <3

    SvarSlett
  2. Du e flink med de hunde-greisern dine! :3

    SvarSlett
  3. Djiiis,hær va det mange skrivefeil.....! Men takk :) Joda,har snappa med mæ litt sånn hær og der.. Og bra det va interessant,selvom det blei langt.. :D

    SvarSlett