torsdag 10. november 2011

I love books

Meeen,det har jeg vel ikke alltid gjort. På videregående drev vi med ''tvangslesning'', av domme,teite og tungleste bøker som interesserte meg nada! Det gav meg virkelig ikke noe lyst til å lese andre bøker, og jeg viste ikke helt hvordan bøker jeg likte. Så for noen måneder mannet jeg meg opp og steg inn i en bokhandel. Bøker,bøker oveeeeeeralt. Hva i huleste skulle jeg velge? Valgte meg et par bøker på norsk(har planer å begynne å lese engelske bøker, for å få et bedre ordforråd). Har vel til nå lest 4-5 bøker. Holder på med en nå, men den er sær,litt tung å lese. Så vet ikke helt om jeg blir ferdig med den. Tenkte å anbefale noen av de jeg har læst.

Cecilia Samartin- Senõr Peregrino; Handler om en jente som rømmer fra Mexico til USA, der hun møter flere utfordringer. I USA får hun en jobb, der hun må ta av seg en eldre mann. Denne mannen forteller en fantastisk,hærlig historie om sin pilgrimsvanding. Jeg ble slukt av denne boka med en gang, tror jeg slukte den på 3-4 dager.

Cecilia Samartin- La Peregrina; Dette er fortsettelsen, og er om mulig,nesten ennå mer spennende. Dette er en bok du må bruke de små grå for å skjønne, og slutten var ikke som jeg trodde! Lå leeenge å tenkte på jenta i denne boka.

Jamie Ford - Hotellet på hjørnet av bitter og søt; Dette var vel den første boken jeg leste. Veldig lettlest og fin bok, som tar for seg hvordan det var å leve under 2 v.k i USA, når du er fra Kina og Japan. Litt kjærlighet og historie blanda,og jeg slukte den lett.

Cecilia Samartin - Drømmehjerte; Handlingen foregår på Cuba, om to jenter som er bestevenner og hvordan livene deres blir helt forskjellig når de blir eldre. Vi får vite hvordan Fiedel Castro regjerte og hvordan det va å leve under hans regime. Boka er super! Jeg har så løst til å dra til Cuba, fordi skildringende er så gode. Og det er ikke til å legge under en stol at frøken Samartin kan skrive!!

Victoria Hislop - Øya; Åh,har du ikke lest denne,så løp og kjøp! Jeg leste den på..tjaaa, 3 dager? Den har skyld i tre lange netter. Jeg kunne ikke legge den ifra meg. Boka tar for seg hvordan livet på en øy,der de spedalske ble sendt til. Historien er basert på en sann historie. Og nå vil jeg såklart reise til den øya,som ligger utenfor Kreta.

Og nå.. den boka jeg leser! Den uekte av Hari Kunzro. Ammagad, tuunglest bok. Men jeg vil ikke gi den opp,for den er jo knallbra, innimellom. Handlingen foregår i India, om en gutt som må over noen hindrer for å finne sitt ''jeg'' Jada,når jeg skriver det,virker det jo ikke som den er tunglest. Joda, jeg sliter.

2 kommentarer:

  1. Bøker er fantastiske, og jeg anbefaler virkelig å lese bøker på Engelsk, essensen og historien blir liksom bedre på en måte. Spesielt bøker skrevet av Engelske forfattere. Kjøpte meg noen bøker selv i dag, "Phantom Of The Opera", "The Woman In Black", "Battle Royale" og "Lord Of The Flies". Gleeeder meg til å crackelacke på dem! :))

    SvarSlett
  2. Liker att du læs bøker ^^, e det ikke kjempe gøy!! :D Har en 11/12 bøker i hylla som vente på å bli åpna.. en for en går di sakte ned.. Hørtes utrolig bra ut den om den øya for di spedalske, trur faktiskt æ har hørt om den :D

    SvarSlett